|
|
|
|
Home / Archives / Vol. 14 No. 2 (2018): JUL - DEC / Original Article |
|
|
|
|
|
The Effects of Knowledge, Skill and Attitude Development Program for First Level Nursing Administrator in Promoting Breastfeeding by Professional Nurses at a Tertiary Level Hospital in Department of Medical Services under the Ministry of Public Health |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
สาลี่ แซ่เบ๊
Professional Nurses, Lerdsin Hospital, Medical Services under the Ministry of Public Health
สมพันธ์ หิญชีระนันทน์
Associate Professor, Major advisor, Faculty of Nursing, Christian University of Thailand.
สุคนธ์ ไข่แก้ว
Associate Professor, Co-advisor, Faculty of Nursing, Christian University of Thailand.
Abstract
Objective: To analyze the improvement in knowledge, skill and attitude on breastfeeding promotion among first level nursing administrators who participated in the research; and to analyze registered nurses’ opinion toward primary nurse managers.
Materials and Methods: This research used quasi-experimental design. The tools included 1) lesson plans and manual for breast feeding promotion and 2) data collection tool was set of questionnaires for first level nursing administrators and registered nurses. Along with descriptive statistics-frequency distribution, percentage, mean and standard deviation were used to assess first level nursing administrator before and after the program. Descriptive statistics was also used to determine registered nurses’opinion at the end of the program.
Result: The result of research has shown that after participating in the program, the first level nursing administrator had increased knowledge, skill, and attitude revealed to breastfeeding promotion by professional nurses were 10.46, 11.45 and 12.26 % respectively. Overall, the register nurses had the highest satisfaction level.
Conclusions: The knowledge, skill and attitude development program for first level nursing administrator in promoting breastfeeding by professional nurses employed GROW model teaching method. After the program, the overall knowledge, skill and attitude of first level nursing administrators who had participated improved. Professional nurses are also contented with the teaching and take utmost care in promoting breastfeeding.
Keywords: Program, Knowledge, Skill, Attitude, First level Nursing Administrator, Breastfeeding promotion
|
|
|
|
|
|
|
|
|
How to Cite |
|
|
|
|
|
แซ่เบ๊ ส., หิญชีระนันทน์ ส., & ไข่แก้ว ส. (2019). The Effects of Knowledge, Skill and Attitude Development Program for First Level Nursing Administrator in Promoting Breastfeeding by Professional Nurses at a Tertiary Level Hospital in Department of Medical Services under the Ministry of Public Health. Journal of Charoenkrung Pracharak Hospital, 14(2), 48–62. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/JCP/article/view/180073 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
References
1. WHO/UNICEF. Global Strategy for Infant and Young Child Feeding. Geneva; 2003.
2. สำนักการพยาบาล. เกณฑ์คุณภาพการปฏิบัติการพยาบาลที่เป็นเลิศ. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ:
สามเจริญพานิชย์; 2551.
3. นิตยา ศรีญาณลักษณ์. การบริหารการพยาบาล. พิมพ์ครั้งที่ 4. นนทบุรี: โครงการสวัสดิการวิชาการ
สถาบันพระบรมราชชนก; 2554.
4. อนันต์ พันนึก. การวิจัยและพัฒนาโปรแกรมพัฒนาสมรรถนะผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน.
[ศึกษาศาสตรดุษฎีบัณฑิต]. สาขาวิชาการบริหารการศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย, ขอนแก่น:
มหาวิทยาลัยขอนแก่น; 2554.
5. Alexander G. Behavioral coaching-the GROW model in Passmore, Jonathan. Excellence in
coaching: The industry guide 2nd ed. Philadelphia: Kogan; 2010.
6. ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรมแปล ไทย-อังกฤษ ราชบัณฑิตยสถาน ม.ป.ท.; ม.ป.ป. เข้าถึงได้จาก
https://dictionary.sanook.com/search. เข้าถึงเมื่อวันที่ 30 พฤศจิกายน 2560.
7. ดนยา โรจนชีวะ. ผลของการจัดการรูปแบบการให้ความรู้แก่มารดาหลังคลอดครรภ์แรกต่อการรับรู้
ความสามารถในการเลี้ยงลูกด้วยนมแม่ โรงพยาบาลระดับตติยภูมิในจังหวัดสุพรรณบุรี. [พยาบาล
ศาสตรมหาบัณฑิต]. สาขาวิชาการจัดการพยาบาล บัณฑิตวิทยาลัย, กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยคริสเตียน;
2555.
8. Hong TM, Callister LC, Schwartz R. First-time mother’ views of breast feeding support from
nurses. MCN Am J Matern Child Nurs. 2003; 28: 10-5.
9. Mc Innes RJ, Chambers JA. Supporting breastfeeding mothers: Qualitative synthesis. J Adv Nurs.
2008; 62(4): 407-27.
10. Moran VH, Bramwell R, Dykes F, Dinwoodie K. An Evaluation of skills acquisition on The
WHO/UNICEF breastfeeding management course using the pre-validated breastfeeding support
skills tool BeSST. Midwifery. 2000; 16: 197-203.
11. Patricia Carvalho de Jesus, Maria Ines Couto de Oliveira, Sandra Costa Fonseca. "Impact of Health
Professional Training in Breastfeeding on their Knowledge, Skills, and Hospital Practices: A
systematic review." Journal de Pediatria. 2016; 92(5): 436-50.
12. จิราภรณ์ รัตติกาลสุขะ และอารีย์วรรณ อ่วมตานี. การบริหารงานของหัวหน้าหอผู้ป่วยที่ได้รับรางวัล
ดีเด่น. วารสารพยาบาลทหารบก. 2557; 5(2): 179-86.
13. สถาบันฝึกอบรมเทรนนิ่ง. คน Gen Y คืออะไร ทำไมองค์กรต่าง ๆ ควรต้องเจียระไนคน Gen Y.
ม.ป.ท.; 2556. เข้าถึงได้จาก http://www.entraining.net. เข้าถึงเมื่อวันที่ 16 กรกฎาคม 2560.
14. สมใจ พุทธาพิทักษ์ผล และบุญทิพย์ สิริธรังศรี. สู่กระบวนทัศน์ใหม่ของผู้บริหารการพยาบาล.
นนทบุรี: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช; 2558.
15. ปวรมนต์ ทัศนอนันชัย. ลักษณะการบริหารพยาบาลวิชาชีพ Generation Y. วารสารเกื้อการุณย์. 2557;
21(2): 126-38.
16. สุสัณหา ยิ้มแย้ม และคณะ. การพัฒนาการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานเพื่อพัฒนาทักษะการเรียนรู้ใน
ศตวรรษที่ 21. พยาบาลสาร. 2558; 42(พิเศษ 1): 129-40.
17. จุฬารัตน์ ห้าวหาญ และอรชร อินทองปาน. การวิจัยและพัฒนารูปแบบการโค้ชเพื่อพัฒนา
ความสามารถในการปฏิบัติงานด้านการบริการสุขภาพ. วารสารพยาบาลกระทรวงสาธารณสุข. 2558;
25(1): 167-77. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|